Befogadás – kirekesztés feldolgozása alsó tagozatban

Összeállította: Rudanné Németh Csenge

Carly története – angol nyelvű animációs kisfilm – 5-8 évesek számára ajánlott

https://www.unhcr.org/hu/43-hualtalanoscsatlakozzon-hozzankterjessze-az-informaciotoktatasi-segedanyagok-tanarok-szamarakolyokzona-html.html

A filmhez:

A film után érdemes beszélgetni a gyerekekkel, hogy milyen érzések vannak bennük. Mi jutott az eszükbe.

Pár feldolgozási módszer:

  1. Az egyes részeket újra lehet játszani az érzések kiemelésével és a mozdulatok utánzásával. (Ennek segítségével jobban azonosulni tudnak a történettel.)
  2. A filmet úgy is lehet nézni, hogy az egyes részek (helyszínek megjelenésével) meg lehet állítani, és jósoltatni lehet, hogy most mi fog történni, miért nem fogják/miért fogják befogadni? Az elején pedig meg lehet beszélni, hogy miért kellett a Carlynak elmenni otthonról.
  3. Egy pakliból lehet húzni szereplőket, és el kell játszani a hozzájuk kapcsolódó jelenetet úgy, hogy a végén befogadják Carlyt. (Idősebbeknek – 4. osztályosoknak lehet vitahelyzetet létrehozni, amikor egymást kell meggyőzni, hogy befogadják vagy ne.)

 

További ötletek a téma feldolgozásához:

  1. A nehéz sorsú meseszereplők.A kitett képek közül választhatna mindenki egyet (egy szereplő többször is szerepelhet, hogy mindenki tudjon választani).

    Ki miért lehet szomorú? Mi lehet nekik nehéz? Te miben tudnál neki segíteni? Mit tanácsolnál neki?

    Miért szereted ezt a szereplőt?

    – Shrek, Szörnyeteg (Szépség és a Szörnyeteg), Aladin, A kis hableány, Maugli, Pinokió, A rút kiskacsa, Hófehérke, Hamupipőke

  2. Eszembe jutott az a kísérlet, amikor a szőke gyerekeket részesítették előnyben, a többiekkel szemben, és ezt hosszabb ideig csinálták. Nekik több mindent szabadott, kivételezettek voltak stb. és ennek a kivételezésnek a hatását nézték.Ennek megfelelően lehetne csinálni olyan játékokat, amik egy-egy szituáció erejéig előnyben részesít gyerekeket.

    A: Mindenkinek meg van a kihúzott szerepe: Fák, bokrok, lágyszárúak. A fák állnak, a bokrok térdelnek, a lágyszárúak guggolnak. Cukrot vagy más apróságot adunk a gyerekeknek, az osztás pedig úgy történik, hogy a vezető egy székre állva osztja, és senki sem mozdulhat el a helyzetéből. (A gyerekek nem tudják előre, hogy mi fog történni.) Ennek megfelelően azok fognak először kapni, akik a felső szintet képviselik. (Esetleg ők többet is kapnak.)

    (Én ezt a napfény növényekhez jutására használtam, de ebből indulva jól lehet beszélni a hátrányos helyzetről is.)

    B: Mindenki választ egy szalagot, amit a kezére kötnek. 4-5 szín közül lehet választani. Majd szín szerint mindenki valamiben részt vehet, vagy valamit kap. Életkor szerint lehet változtatni, hogy meggyire szélsőséges az igazságtalanság. Utána fel lehet dolgozni, hogy kinek milyen volt a játék, hogy élte meg a választott “kasztját”.

  3. A cinege cipője alapján drámajáték: Szerepek kiosztása és a vers eljátszása/elbábozása után megbeszéljük, ki hogyan érezte magát. Kinek van ötlete, miért nem kapott cipőt a cinege? Más volt ő, mint a többiek?
  4. (Karácsonyi) ajándékcsomag készítése szegény gyerekeknek– Mit tudunk adni nekik, ami nekünk felesleges, de ők örülnek neki.
    – szülők bekapcsolása is fontos élmény, lehetőség
  5. A Oroszlán király egy az egyben meneküléstörténet. Ennek alapján sok mindent szóba lehet hozni.– Miért kellett elmennie?
    – Mi lett a hazájával?
    – Hogy jutott biztonságos helyre?
    – Miért érezte jól magát Timoval és Pumbával?
    – Miért ment haza?
  6. A szent család meneküléstörténete szintúgy előjöhet.