Érzékenyítő program középiskolásoknak

Készítette: Prokopp Katalin

  1. Bevezető (25′)
    Program ismertetése, köszöntés    Tanár/program vezetője az alkalom céljáról: felfedezni az egyes embert a történések mögött, saját érzéseink mélyére menni. Békés légkörben, nem elemzés. (5’)

    1. Ráhangolódás – Karol Wojtyla: Invokáció, vagyis kiáltás az Emberhez, akiben testet ölt a történelem -1966  (Ld. a mellékletben, egy diák felkészült előre – felolvassa.)
    2. Ferenc pápa szept. 18-i beszédéből idézni     (5’)
      Pápa felhívása ld. a mellékletben
  2. Amit a háborús országokban átélnek (15’)
    1. Nagy kitekintés – ENSZ adatok (7’)
      http://www.nytimes.com/interactive/2015/06/21/world/map-flow-desperate-migration-refugee-crisis.html?smid=tw-share&_r=1 (angol)
    2. Szíria 5 éve és ma képekben   (5’)
      Power point ld. mellékletben,   kommentár nélkül
    3. Nigéria tanúságtétel (3’)
      Videóinterjú nigériaiakkal (2015. 03.) 17:40-20:08
      http://collegamentoch.focolare.org/project/magyar-6/
  3. Csoportmunka 60’(+30)
    1. 6-8 fős csoportban    Interkulturális gyakorlat    (20′)
      SZEREPJÁTÉK – 4-es-6-os villamos (ld a mellékletben)
      Kiválasztott csoportvezetők moderálják.
      Nem kell megbeszélni, szereposztás után máris eljátszani kiszólások nélkül.
      Magyarul lehet beszélni végig.SZÜNET
    2. (2 x 2)    párosával    körkérdés powepointtal vagy nélküle.  (4’)
      Amikor menekülteket látok, úgy érzem, hogy …
      (2-2 ember egymás felé fordul, stopperrel mérjük: nem kommentálunk, nem elemzünk, 2-2 perces énközlések, és nem reflektálunk az előttünk szólóra.)
      (2 x 2)   Tizenöt év múlva szerintem Európában…
      (2 x X fő)    6-8 fős csoport
      Jelenleg úgy van hatással a menekültkérdés az életemre, hogy…(Csoportvezető feladata betartatni szigorúan hogy nem kommentálunk, nem elemzünk, 2-2 perces énközlések, és nem reflektálunk az előttünk szólókra. Csapatonként 2-2 A4-es lapot adunk, amire az első feladatnál emberenként 1-2 releváns szót felír a „jegyző”, a másodiknál akár mondatba szedve.)
      (2 x X fő)    Az az én dolgom a menekültkérdés kapcsán, hogy…Feedback    Az utolsó feladaton keletkezett mondatokat felolvassa a csoport egy tagja          (csoportonként  1’30”)
    3. Még alkalmazható: Kirekesztés gyakorlat        (30’)
      (Ha kevesebb az időnk, kihagyható)
  4. személyes élmény (15’)
    1. meghívott fiatal személyes beszámolója    személyes élmény, önmaga leküzdése…(5’)
    2. Taizéi önkéntesek beszámolója    (videó)             (10’)
      http://www.taize.fr/hu_article19695.html

 

Mellékletek