Óravázlat – Taszító és vonzó tényezők (Push and pull factors)

Készítette: Simovits Ágnes

Korosztály: 14-18 éves korosztálynak ajánlott

Az óra célja: Csoportépítés, együttműködés kialakítása
Annak felismerése, hogy az embereket többféle ok késztetheti arra, hogy elhagyják otthonukat.

Kellékek:

  • A fentihez hasonló háborús állapotot bemutató képek felvágva 4-6 darabra, létszámtól függően.
  • Csomagolópapírok
  • filctollak
  • bluetack

Idő: kb 60 perc

Források:

Bemelegítés: Nincs szükség külön feladatra, mert a csoportokat kialakító feladatot erre is lehet használni.

A foglalkozás menete:

  1. A puzzle darabokat kiosztja a tanár és a diákok némán megtalálják azokat az embereket, akiknél a kép többi darabja van. A kialakuló csoportok dolgoznak aznap együtt.
  2. A csoportok közösen összegyűjtik, hogy milyen lehet az élete egy hasonló korú diáknak, aki abban az épületben lakott. Mi nincs az életében és mi van rövid és hosszútávon. (pl használati tárgyak, ruhák, játékok, könyvek, iskola, pénz, szépség, család, barátok, étel, stb). Két oszlopban felírják a listát, majd felteszik a falra, hogy a többi csoport össze tudja vetni a sajátjával.
  3. Térképen megnézik, hol vannak a világon menekülttáborok, egy-két okot összegyűjtenek, hogy miért ott. Tanár itt tanít, kiegészít, pontosít.
  4. Rövid tanári magyarázat a push and pull kifejezés értelmezéséről.
  5. Az osztály fele összegyűjti a push faktorokat, a többi csoport a pull faktorokat. Új csoportok alakulnak és elmondják egymásnak. Ez azért jó, mert visszamehet a barátaihoz, és több kedve lesz beszélni.
  6. Menekülttáborok térképén megnézik, hogy egy-egy konkrét helyre mi küldi/vonzza a menekülteket.

Taszító faktorok: környezeti okok, gazdasági okok, munkalehetőség hiánya, rossz életkörülmények, népsűrűség, fegyveres konfliktusok, politikai instabilitás, faji/etnikai/vallási üldözés ,stb

Vonzó faktorok: munkalehetőség, magasabb jövedelem, jobb életkörülmények, jobb életszínvonal, ott élő rokonok, példák stb.