Készítette: Simovits Ágnes
Korosztály: 14-18 éveseknek ajánlott

Idő: 45-60 perc

Az óra célja: Felhívni a figyelmet a sztereotípiák veszélyes voltára.

Megjegyzés: Érdemes nem túlragozni a témát, mert unalmassá válhat. A kamaszok is nagyon élvezik a rajzolást.

Jó felvezetés egy komolyabb beszélgetéshez, egy aktuális probléma kibeszéléséhez.

Kellékek

  • A4-es lapon egy kacsa vagy bármely állat rajza / páronként vagy egyénenként egy
  • Színes ceruzák

Tevékenység menete

  • Diktálj le 10 jelzőt. Például: szorgalmas, részeges, érzelmes, lusta, precíz, jólöltözött, gazdag, fukar, udvarias, kövér stb.
  • A diákok mindegyikhez írnak egy nemzetet, asszociáció alapján.
  • Párokban/3-as csoportokban összehasonlítják asszociációikat. Az osztály átbeszéli az érdekes hasonlóságokat.
  • Tanár beszélget arról a csoporttal, hogy egy-egy nemzetet mi jellemez még. – Kultúra, hagyományok stb. Érdemes kitérni különböző témákra: étkezés, zene, öltözködés, tánc, színek, tevékenységek stb., hogy majd a rajzolásnál sok minden eszükbe jusson.
  • Diákok kiegészítik a kacsa rajzát, úgy hogy nagyon magyar legyen.
  • Kis csoportokban bemutatják egymásnak a magyar kacsa sztereotípiáját. Átbeszélik a hasonlóságokat.
  • Az osztály együtt megbeszéli, hogy ők maguk is „magyar kacsák-e” és hogy miért hamisak a sztereotípiák.
  • Kiállíthatók a rajzok, hogy mindenki lássa mindenkiét, de óra után vigyék haza.