Óravázlat – Kirekesztés 1.

Készítette: Simovits Ágnes

Életkor: 14—­18 év

Kellékek: állítások, sarkok címkéi

Idő: 30—60 perc

Célok: Diákok szembesüljenek azzal, hogy véleményünk nem feltétlenül azonos, hogy esetenként önellentmondásokhoz is tartalmaz, valamint, hogy magatartásunk nagyon könnyen kirekesztővé válhat. Beszélgetés arról, hogy mi motiválja véleményalkotásunkat és mennyire vagyunk hajlandók felvállalni azt.

Alapötlet: MBS Young Adults Youth and School Complete Manual

1. Bemelegítés: 5­-10 perc

Helycsere játék. Diákok körben állnak, vagy székeken ülnek. Egy diák a kör közepébe áll, neki széke sincs. A játék célja, hogy kikerüljön a körből, és valaki más kerüljön be. A diák mond egy felszólítást: pl: “Cseréljen helyet mindenki, aki ma farmert visel.” Miközben a diákok mozognak, ő is megpróbál helyet találni magának. Fontos, hogy az agresszió ­ lökdösődés ­ tilos. Gyors, pergő, vidám legyen a játék, és ne legyen hosszabb 10 percnél.

Variáció: A tanár mond állításokat, és aki úgy érzi, rá vonatkozik az adott kijelentés, helyet cserél.

Lehetséges állítások:

  • Egyetemre szeretnék menni.
  • A legális alkohol fogyasztás korhatárát 16 évre kellene csökkenteni.
  • Magyar vagyok.
  • Járok templomba.
  • A szegénység nem az én problémám.
  • Nem vagyok előítéletes.
  • stb.

2. A tevékenység menete:

  1. Tanár kijelöl a teremben 3 sarkot: IGEN, NEM, NEM TUDOM
  2. Tanári magyarázat arról, hogy mi az az énközlés Pl: „A bevándorlók veszélyesek.” helyett „Félek, amikor bevándorlók jönnek szemben az utcán.” Egyéb használható kifejezések: úgy érzem/ attól tartok/azt hiszem/ nem értek egyet vele/
  3. Tanár egyenként felolvas 5-­6 állítást, a diákok pedig véleményük alapján a megfelelő jel alá tanár csoportosulnak.
  4. A tanár minden mozgás után megkérdezi az egyes csoportokat, hogy miért álltak oda. Természetesen nem kötelező válaszolni, de érdemes elérni, hogy minél többen megszólaljanak. Lehet egymás véleményére reagálni. Énközléssel természetesen. Ha valaki menet közben meggondolja magát, mert másképp értelmezte az állítást, vagy új szempontot kapott, változtathat a helyén. Fontos, hogy a véleményüket mindig énközléssel kezdjék mondani.
  5. Beszélgetés: Hogyan érezted magad? Éreztél valamilyen nyomást a véleményed megformálásához? Befolyásolt, hogy a többiek melyik sarokba mentek? Tartottál attól, hogy a véleményedet félreértik majd?

Lehetséges állítások, melyeket érdemes úgy meg/átfogalmazni, hogy a tevékenységet követő beszélgetéshez, a következő órához kapcsolódjon:

  • A menekültválság meg fog oldódni hamarosan.
  • Béke lesz Szíriában.
  • A menekültek veszélyesek az emberek biztonságára.
  • A menekülteket integrálni kell a társadalomba.
  • Mindenki ott élhet, ahol szeretne.
  • A bevándorlók gazdasági okok miatt jönnek Európába.
  • A különböző kultúrából érkezők nem akarnak alkalmazkodni a befogadó ország kultúrájához.
  • Stb.