Az E-Change projektről a miskolci jezsuita gimnázium igazgatóhelyettese

Rivasz-Tóth Kinga a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium igazgatóhelyettese, valamint angol nyelv és hittan tanár. Az intézmény Kinga koordinálásával csatlakozott be a nemzetközi E-Change projekt tananyagának kidolgozásába azzal a céllal, hogy olyan anyag készülhessen, amely a magyarországi viszonyok között is megállhatja a helyét, a tanárok könnyen beépíthessék a saját tantervükbe. Íme Kinga személyes gondolatai a projekt fontosságáról.


Szeretném megosztani pedagógusként gondolataimat és észrevételeimet az éghajlatváltozás sürgető kérdésével és az E-CHANGE projekt jelentőségével kapcsolatban. Mint olyan személy, aki elkötelezetten vesz részt a jövő nemzedékének gondolkodásának formálásában, mély felelősséget érzek a bolygónk előtt álló környezeti kihívások kezelésében.

Tanári éveim alatt tanúja voltam annak, hogy a diákok egyre inkább tudatosítják, hogy az éghajlatváltozással sürgősen foglalkozni kell. A globális probléma hatása nemcsak a tankönyvek oldalain, hanem diákjaink mindennapi tapasztalataiban is megmutatkozik. A szélsőséges időjárási jelenségek, a tengerszint emelkedése és az ökoszisztémákban bekövetkező zavarok már nem csak távoli jelenségek, hanem kézzelfogható valóság, amellyel diákjaink is megküzdenek.

Pedagógusként mély meggyőződésem, hogy a környezettudatosság előmozdítása és az éghajlatváltozás következményeinek megértése nem csupán felelősség, hanem a pedagógusok számára világszerte elengedhetetlen. Az éghajlatváltozás hatása nem korlátozódik a tudományos és környezeti következményekre, hanem több tudományágra is kiterjed, így olyan átfogó témává válik, amely a különböző tantárgyakban is figyelmet érdemel.

Az ERASMUS+ E-Change elnevezésű programja által biztosított nemzetközi együttműködés keretében a pedagógusok motiválhatják és bevonhatják a diákokat, hogy globálisan és holisztikusan gondolkodjanak az éghajlatváltozás és a migráció kérdéséről. A projekt komplex programja lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy aktívan bekapcsolódjanak a téma megértésébe, mi több, felismerjék, hogy mi múlik rajtuk. A résztvevők megtanulhatnak és meg is tanulnak felelősséget vállalni tetteikért, és ennek eredményeként felelős európai polgárokká válnak.

*******
Amennyiben felkeltettük érdeklődését, és szívesen csatlakozna a projekt megvalósítói közé, kérjük keresse az E-CHANGE projekt magyarországi koordinátorát, Lázár Helenát a lazar.helena@jmsz.hu e-mail címen.
*******

E-CHANGE mérföldkövek

2024. február eleje: magyarországi tanárok képzése
2023. február – május: osztálytermi aktivitások
2023. június: országos találkozó a résztvevő iskolák számára Budapesten 
*******
Az E- CHANGE projektről bővebben

Az E- CHANGE a Jesuit Refugee Service Europe által koordinált projekt, amelyet 7 országban – Belgiumban, Magyarországon, Írországban, Olaszországban, Libanonban, Spanyolországban és Ugandában – valósítanak meg. A projekt célja, hogy fiatal diákokat a környezeti változások és az emberi migráció kérdéseiről, valamint ezek kölcsönhatásáról tájékoztassa.

A VÁLTOZÁS MÓDSZERTANÁNAK HÁROM ELEME

  • Kritikus gondolkodás > Az E-CHANGE egy négylépcsős oktatási képzésen keresztül arra kívánja ösztönözni a diákokat, hogy kritikusan gondolkodjanak a környezeti változásokról, az emberi migrációról és ezek kölcsönhatásáról. A központi tananyag kidolgozásában a miskolci Fényi Gyula Gimnázium is aktívan részt vett.
  • Empátia > A projekt lehetőséget biztosít a menekültek és a fiatalok közötti találkozásra az osztálytermeken belül, azzal a céllal, hogy elősegítse a megértés és a kapcsolódás érzését.
  • Részvétel > Az E-CHANGE egy másik eleme a diáknagyköveti program, amely arra ösztönzi a diákokat, hogy konkrét akciókban – például kisebb rendezvényekben, kampányokban vagy szolgálati projektekben – vegyenek részt, hogy megosszák a tanultakat iskolájukkal vagy helyi közösségükkel.

*******

További információk a CHANGE projektekről: https://jrschange.org/