Iskolai integrációt modellező program Magyarországon oltalmazott és menekült státuszú kisgyerekek számára

Új gyereknek lenni az iskolában soha nem könnyű, hát még, ha egy kukkot sem tud valaki az ország nyelvén, és a szülei sem igazán vannak képben. De a tanító néni is fogja a fejét, hiszen hogyan tudja majd a kis jövevény megérteni az órát, vajon mikor fog majd felzárkózni, hogyan előzzük meg a kirekesztését, és az esetleg kínos, zavart okozó jelenlétből mikorra lesz az osztályközösség tagja, vidám, ügyes, aranyos, együttműködő, mint a többiek? Az igazgatónak ugyancsak fő a feje. Milyen szabályok is vonatkoznak erre a gyerekre? Hiszen már hónapok óta tart a tanév, a beiratkozást már rég lezártuk, most milyen szabályokat kell elolvasni, hol, mit kell bejelenteni, és milyen adminisztratív feladatokat kell végigcsinálni az új gyerekekkel kapcsolatban?

Ezek a problémák, és még sok hasonló kerülhet elő, ha külföldi tanuló csöppen be az iskolába, ráadásul az év kelős közepén. Számos iskola birkózik ezekkel a feladatokkal, szinte mindig újrakezdve, ad hoc módon, komoly erőfeszítéseket téve, hogy a kérdésekre választ, a nehéz helyzetekre megoldást találjanak, és lehetővé tegyék, hogy egy kisgyerek iskolába járhasson.

A Jezsuita Menekültszolgálat a Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközponttal együttműködve modell-programot indított, ahol pedagógusok, szociális munkások és magyar-mint-idegen-nyelv tanárok az érintett hivatalok és intézmények tapasztalatainak figyelembe vételével feltérképezik a menekült kisgyermekek általános iskolai befogadásának feltételeit és folyamatát.

A gyerekeknek nagyon fontos, hogy minél hamarabb képesek legyenek együtt haladni a magyar gyerekekkel. Ők egy teljesen új világba csöppentek, a politikáról sejtelmük sincs. A befogadó iskola pedagógusai és a délutáni foglalkozásokat vezető önkéntesek nagyon sokat tudnak segíteni abban, hogy a beilleszkedés, befogadás, tanulás minél kevesebb fájdalommal történjen.

A Jezsuita Menekültszolgálat más iskolák már meglévő és a jelenleg felálló modell tapasztalatait integrálva, egy olyan eljárásmódot kíván kidolgozni, amely lehetővé teszi, hogy ne kelljen újra meg újra elölről kezdeni a megoldások keresését, az eligazodást a jogszabályok dzsungelében, a kommunikációs, kultúrák közti kapcsolatok, speciális pszichológiai problémák, osztályközösség építés stb. hatalmas munkáját, és nagy fáradság és energia ráfordítás árán ismét feltalálni a spanyolviaszt.

 

Írta: Szelenge Judit